Saako sinisenä?

Paljon kysytään, että saako kalsareita punaisena, kukallisena ja omenan kuvilla. Vastaus on ei, ei saa 😂 Ei nyt eikä tulevaisuudessa, paitsi jos me ollaan kuten poliitikko eli pyörretään tää päätös.

Mutta tähän, miksi ei saa, on oikeasti ihan hyvä syy. On meinaan kohtuullisen paljon tutkittu minkä värisiä pöksyjä ihmiset tykkää käyttää ja se on jossain siellä 90 prosentin tietämillä et ihmiset haluaa käyttää mustia kalsareita. Se loppu 10% kuulostaa tietysti äkkiseltään myymättömiltä kalsareilta jos niitä ei tehdä, mutta kun se ei mene ihan noin, koska siihen vikaan kymmenesosaan mahtuu kaikki maailman värit ja painokuosit. Sitten jos teet siniset kalsarit niin Petri ja Kaija on sitä mieltä, että olisi pitänyt olla vihreät ja jos teet omenan kuvia, niin Timo ja Jenna on sitä mieltä, että olisi pitänyt olla appelsiineja. Eli et voi mitenkään miellyttää sitä vikaa markkinaosuutta muutoin kuin tekemällä aivan tuelta erilaisia vaihtoehtoja, jonka jälkeen niiden eri vaihtoehtojen osuus myynnistä on pieni kuin poliitikon omatunto. Tästä myös seuraa se, että niiden valmistamiseen laitetaan helkkaristi enemmän fyffeä kiinni, koska materiaali/värjäys/paino maksaa ja niillä pitää olla oma paikka varastohyllyssä, oma sivu verkkokaupassa, varastoihminen joka käyttää siihen pirusti aikaa etsimään missä ne punaisilla banaanin kuvilla tehdyt kalsarit lienee taas, omat myyntikuvat, työsuhdeauto, parkkiksella oma ruutu, kolme telkkarimainosta ja asteroidi nimettynä niiden mukaan. Kauhea vähti ja se duuni pitää maksaa jollain, joten tässä kohtaa kaikki ymmärtää, että maksetaan tietysti myynnillä ja nimenomaan niiden mustien myynnillä, koska ne on se 90% myynnistä. Kukaan ei osta niitä oransseja norsunkuvilla varustettuja kalsareita, jos niiden suorat tuotantokustannukset laitetaan siihen malliin ja hinta onkin sitten 150€ per myyty kalsari.

Toisaalta nyt kun tuli tämä asia näin selitetty niin avataanpa myös kolikon toinen puoli. Jos meille kuluttajille ei anna vaihtoehtoja, niin ostos voi jäädä tekemättä. Kyllä, eli vaikka tarviit jotain mutta tuleekin alitajuisesti sellainen olo, ettei toi kelpaa, niin se voi johtua siitä, että siinä ei ole vaihtoehtoja. Seuraavassa kaupassa ostat sen saman tuotteen kun sait verrattua vieressä olevaan vielä huomonpaa. Toisin sanoen jos vaihtoehtoja on olemassa, niin se lisää kokonaismyyntiä vaikka jotain vaihtoehtoa ei myytäisi ollenkaan. Selitetään tämä esimerkillä. Aluksi myydään valkoista ja mustaa kalsaria, mutta sitten niiden lisäksi valikoimaan lisätään aniliininpunainen, mikä lisää mustan ja valkoisen myyntiä, vaikka yhtään aniliininpunaista ei myytäisikään, koska tuli valinnanvapautta. Se on kuluttajan käyttäytymiseen liittyvää psykologiaa, filosofiaa ja koronaa. Me siis periaatteessa voitais tehdä niin, että tarjotaan niitä taivaansinisiä kalsareita, joissa on Timo Jutilan kuvia, mutta oikeasti niitä ei olisi myynnissä kuin vain mustien kalsarien myynnin lisäyksenä, mutta sitten kun Raipe Helminen tilaa ne kalsarit, niin meidän pitää soittaa sille ja sanoa, et sorry.

Mutta nämä samat jutut menee värien ja painokuosien lisäksi tuonne valikoiman puolelle, eli mistä syystä ei kannata alkaa tekemään miehille boratteja ja naisille 36 erilaista mallia kalsareista: Se ei oikeasti juurikaan lisää myyntiä. Sensijaan me kyllä tehdään nykyisin muutakin kuin kalsareita parista syystä. Eka syy on se, että me tarvitaan mustia t-paitoja täällä markkinointitiimissä. Toiseksi siihen voidaan käyttää kaikkia samoja materiaaleja, tarvikkeita ja tähtien asentoja mitä kalsareihin ja kolmanneksi t-paita on tarpeen kaikille olemassa oleville sukupuolille mutta toki eri kaavoilla.

Miksi sitten jotkut muut tekee pantterinpunaisia kalsareita 64 eri mallilla ja kimiräikkösen kuvilla? Ne todennäköisesti osaa ja ymmärtää tän homman paremmin kuin me 🤷 Voi myös olla ettei ne tee niitä kalsareita ite vaan teettää ne jossain kalsaritehtaassa, joka tekee monen muunkin brändin kalsarit ja niissä vaan on eri leimat päällä. Jos menee vaikka aliexpressin sivuille ja hakee miesten kalsareita, niin sieltä tulee 62.000 vaihtoehtoa mikä on enemmän vaihtoehtoja kuin me tehdään kalsareita vuodessa, mutta me tehdään nää meidän kalsarit ite Kangasalla, Pirkanmaalla.

Tästä tulikin markkinointitiimin kahvipöydässä ehdotus: Tehdään pari kolme väriä lisää photarilla ja laitetaan myyntiin. Sitten jokaiselle niitä ostaneelle asiakkaalle soitetaan, et sori, tää on nyt loppu ja saadaan vasta 8 kuukauden kuluttua kun noi muut värit on jonossa ensin, mutta mustia olis, otatko ne? 😂😂😂