97-vuotias Tam-Silk Oy on ainoa vaatetehtaamme, joka valmistaa vaatteet neulosten kutomisesta alkaen halpamaiden sijaan Suomessa. Nyt yhtiö on kasvu-uralla – liikevaihto on kolminkertaistanut kolmessa vuodessa. Maanantaina 9.5. Tam-Silk esittelee historiansa ensimmäisen designer-vierailun tuloksena syntyneen pienmalliston.

”Tam-Silk by Paola Suhonen” on Suomen kansainvälisesti menestyneimmän muotisuunnittelijan Tam-Silkille yksinoikeudella suunnittelema kesäinen pienmallisto. Yhtä kokoa valmistetaan vaatteesta riippuen vain 10–30 kappaletta. Mallisto sisältää tunikoita, T-paitoja, kietaisuneuleita, toppeja ja frillarimekkoja, jotka sopivat vaikkapa ylioppilasjuhliin, mutta yhtä hyvin rentoon kesäpäivään.

– Päämateriaali merinovillasilkki on järjettömän mukava iholla. Se on myös arvokas materiaali. Toivomme, että vaatteiden laatu näkyy niiden arvostuksena – huolenpitona, pitkänä käyttöikänä ja vaihtoarvona tulevaisuudessa, Paola Suhonen sanoo.

Täysin suomalaisessa yksityisomistuksessa toimiva Tam-Silk Oy työllistää yli 40 työntekijää Kangasalla, jossa kaikki Tam-Silk-tuotteet myös valmistetaan alusta asti – ensivaiheessa langoista kudotaan neulos.

– Myös logistiikka pysyy yhden maan sisällä, mikä on vaatealalla harvinaisuus. Usein vaatteet kiertävät monessa maassa ennen päätymistään myyntiin kauppoihimme. Lisäksi Tam-Silkin vaatteet on suunniteltu, kaavoitettu ja mitoitettu suomalaiselle vartalolle.

Yrityksen omistus on siirtynyt viime vuosina joukolle yksityishenkilöjä, jotka aikovat viedä Tam-Silkin tuotteet jatkossa myös kansainvälisille markkinoille.

– Visiomme on tuoda tekstiiliteollisuus takaisin Suomeen. Pääkeinomme on rohkea start up -meininki. Hallitukseemme on nostettu markkinoinnin, rahoituksen ja kansainvälisen designin ammattilaisia, jotka osallistuvat myös operatiiviseen toimintaamme. Tämä ei ole vaateteollisuudessa tyypillistä, mutta meille vahvuus, Tam-Silkin omistajiin kuuluva Lasse Larvanko sanoo.

Unlimited edition Tam-Silk by Paola Suhonen -malliston myynti alkaa 9.5. kello 10.00.

Lisätiedot:
Lasse Larvanko, omistaja, hallituksen jäsen Tam-Silk Oy
lasse.larvanko@tulos.fi

Tam-Silk by Paola Suhonen -mallisto: Paola Suhonen, hallituksen jäsen Tam-Silk Oy, suunnittelija
paola@ivanahelsinki.fi

Piia Nikka, vt. toimitusjohtaja Tam-Silk Oy